DAG FÖR DAG

DAG 1: MÅNDAG 24 JUNI, 2019
[ ANKOMST KISLOVODSK ]
Vi flyger från Sverige efter lunch via Moskva. Vi landar i Ryssland och Mineralnye Vody kl. 23.20 där vi med vår chartrade buss åker till hotellet i Kislovodsk.

DAG 2: TISDAG
[ FÖRBEREDELSER I KISLOVODSK ]

För att ha så optimala förutsättningar som möjligt inför bestigningen på Elbrus använder vi den här dagen för att förbereda det kommande äventyret. Dagen ägnar vi åt optimering och förberedelser av packning inför morgondagens avfärd till Base Camp.

DAG 3: ONSDAG
[ MOT BASE CAMP, 2 500 M Ö.H. ]
Efter tidig frukost och en sista koll av utrustningen åker vi med vår chartrade transport till Base Camp. Efter ca 4 timmar kommer vi fram till Emmanuel Glade, 2 500 m ö.h. Vi etablerar vårt basläger i bergshyttorna och gör även en kortare acklimatiseringstur för att få igång benen och kroppen.

DAG 4: TORSDAG
[ ACKLIMATISERINGSTUR, 3 100 M Ö.H. ]
Idag gör vi en acklimatiseringstur upp till 3 100 m ö.h. där vi bland annat kan se de fascinerande ”stone mushrooms” som kan bli upp till 5 meter höga. Vi går tillbaka ner till Base Camp där vi stannar över natten.

DAG 5: FREDAG
[ BASE CAMP – HIGH CAMP, 3 800 M Ö.H. ]
Vi bär upp vår utrustning till High Camp, 3 800 m ö.h. Här lämnar vi utrustningen och njuter av utsikten innan vi går tillbaka ner till Base Camp där vi övernattar.

DAG 6: LÖRDAG
[ MOT HIGH CAMP, 3 800 M Ö.H. ]
Vi börjar vandringen tillbaka upp mot High Camp tidigt på morgonen. Nu lämnar vi de grönare delarna och kommer in i den alpina zonen på berget. Här får vi njuta av utsikten av Elbrus och Kaukasusbergen. Den sista biten tar oss genom stenig morän bredvid Mikelchiran Glacier innan vi kommer fram till lägret.

DAG 7: SÖNDAG
[ ACKLIMATISERINGSTUR TILL LENZ ROCK, 4 800 M Ö.H. ]

Idag gör vi en acklimatiseringstur upp till Lenz Rock, 4 800 m ö.h. där vi testar vår utrustning inför toppbestigningen. Vi går ner till High Camp igen där vi övernattar.

DAG 8: MÅNDAG
[ ACKLIMATISERING OCH FÖRBEREDELSER ]

Dagen kommer ägnas åt förberedelser och träning inför toppbestigningen av Elbrus. Vi går igenom klätterteknik och testar den klätterutrustningen som vi kommer att använda. Resten av dagen är till för förberedelser, optimering av utrustning och vila.

DAG 9: TISDAG
[ TOPPBESTIGNING AV ELBRUS, 5 642 M Ö.H. ]
Efter en alpin start ger vi oss strax efter midnatt iväg från High Camp. Via Mikelchiran Glacier kommer vi fram till The Saddle på 5 300 m ö.h., det är här Elbrus två toppar separeras. Här fyller vi på med energi innan vi fortsätter vidare mot den västra toppen. Efter mycket kämpaglöd står vi till slut på toppen av Elbrus, 5 642 m ö.h. Europas högsta punkt, vi klarade det! Efter de obligatoriska toppfotona vänder vi neråt mot High Camp.

DAG 10 – 11: ONSDAG – TORSDAG
[ HIGH CAMP – BASE CAMP, 2 500 M Ö.H. ]
Vi återvänder ner till Base Camp där vi övernattar. Vandringen neråt kommer kännas mycket lättare än vad den gjorde när vi påbörjade äventyret på berget för drygt en vecka sedan.

Vädret på Elbrus kan vara nyckfullt och oförutsägbart. Om det är dåligt väder använder vi de här dagarna för extra acklimatisering och förberedelser.

DAG 12: FREDAG
[ TILLBAKA TILL KISLOVODSK ]

Vi packar ihop vår utrustning och återvänder tillbaka till Kislovodsk. Här njuter vi av en välförtjänt dusch och firar med avslutningsmiddag och diplomutdelning.

DAG 13: LÖRDAG 6 JULI, 2019
[ TILLBAKA TILL SVERIGE ]
Efter frukost på hotell åker vi med vår chartrade transfer till flygplatsen i Mineralnye Vody. Efter flygplansbyte i Moskva landar vi åter i Sverige på kvällen med ett stort äventyr och många minnen rikare i bagaget.