DAG FÖR DAG

DAG 1: MÅNDAG 4 APRIL, 2022
[ AVRESA SVERIGE ]
Avresa från Sverige vid 16-tiden för flyg via Doha till Nepal och huvudstaden Kathmandu.

DAG 2: TISDAG
[ ANKOMST KATHMANDU ]
Vi landar i Kathmandu på förmiddagen och välkomnas av vår huvudguide och numera gode vän, Pemba Sherpa. Vi checkar in på vårt hotell där det finns tid för lite vila och fräscha upp sig efter flygresan. På eftermiddagen har vi informationsgenomgång där vi går igenom de sista förberedelserna och delar ut låneutrustningen inför äventyret i bergen. På kvällen äter vi vår första middag tillsammans i Nepal, äntligen är vi här!

DAG 3:ONSDAG
[ LUKLA & PHAKDING, 2 640 M Ö.H. ]
Bergsbyn Lukla ligger på drygt 2 800 meters höjd och eftersom väderförhållandena växlar snabbt uppe i bergen åker vi med ett tidigt morgonflyg från Kathmandu. Endast de skickligaste piloterna får landa här och själva flygturen i sig är ett väldigt spektakulärt äventyr. Är det god sikt kan vi se några av de högsta bergstopparna i världen.

Vi tar en stärkande kopp te i Lukla och påbörjar sedan vandringen genom små byar längs floden Dudh Kosi. Det blir en kort första vandringsdag innan vi kommer fram till byn Phakding där vi bor första natten.

DAG 4: TORSDAG
[ TILL MONJO, 2 845 M Ö.H. ]
Dagens vandring kommer att ta oss till den lilla byn Monjo som ligger precis utanför Sagarmatha National Park. Nationalparken står sedan 1979 med på UNESCO’s världsarvslista och är ”hem” till världens högsta berg, Mt Everest. Den största byn i nationalparken är Namche Bazaar, dit morgondagens vandring kommer att ta oss.

DAG 5: FREDAG
[ MOT SHERPAS HUVUDSTAD NAMCHE BAZAAR, 3 450 M Ö.H. ]
Vi följer huvudleden mot Namche Bazaar och möter säkert både jakar och många lokala sherpas
längs den vackra vägen. Leden slingrar sig upp och nerför genom frodig skog, längs sandbankar och korsar över floden på hängbroar flera gånger. Dagens vandring tar ca 6 timmar innan vi slutligen når Namche Bazaar. Det är en av de största byarna i Khumbubudalen och här finns bagerier, internet och butiker. Här finns inga vägar, än mindre bilar. Allt som transporteras hit görs med hjälp av jakar eller människor.

DAG 6: LÖRDAG
[ ACKLIMATISERING NAMCHE & MOT LOU SHASA, 3 450 M Ö.H ]
Vi acklimatiserar oss i området kring Namche Bazaar i en av sherpafolkets huvudbyar. Vi börjar dagen med vandring upp till Sagarmatha Next på 3 750 m ö.h. Här träffar vi svensken Tommy Gustafsson som numera är bosatt i Namche. Han kommer att prata om sitt projekt för att samla in skräp i regionen och göra om det till konst. Vi fortsätter sedan till den lilla byn Tashinga, eller Lou shasa som lokalbefolkningen kallar den. Här kommer vi att kunna njuta av panoramavyer över Ama Dablam och andra ikoniska berg i Himalaya.

DAG 7: SÖNDAG
[ VIDARE TILL TENGBOCHE, 3 867 M Ö.H. ]
En kuperad vandring tar oss längs Dudh Kosifloden som slingrar sig genom vackra skogar till byn, Tengboche som överblickas av ett vackert buddhist tempel, som också är det högst belägna i Nepal.

DAG 8: MÅNDAG
[ MOT PANGBOCHE, 3 985 M Ö.H. ]
Idag kommer vi ta oss lätt uppför till byn Pangboche. Dagens vandring är relativ enkel och kort. När vi kommer fram till Pangboche finns det på eftermiddagen tid för vila och återhämtning.

DAG 9: TISDAG
[ DINGBOCHE, 4 350 M Ö.H. ]
Vi går vidare mot byn Dingboche. Dagens led går över en av de längsta hängbroarna över floden Imja Khola. Från Dingboche har vi fina vyer över bland annat Lhotse, Island Peak och Ama Dablam.

DAG 10: ONSDAG
[ MOT THUKLA, 4 620 M Ö.H. ]
Idag kommer vi ta oss till byn Thukla eller Dughla som den även kallas.

DAG 11: TORSDAG
[ MOT LOBUCHE, 4 910 M Ö.H. ]
Dagens vandring går längs med en stenmorän i kuperad terräng. Den vackra omgivningen är majestätisk. Nu börjar höjden kännas så vi vandrar långsamt till byn Lobuche som ligger alldeles nedanför berget med samma namn och som är 6 145 m ö.h. Här vilar vi upp oss inför en tuff och spännande morgondag.

DAG 12: FREDAG
[ MOT GORAK SHEP, 5 164 M Ö.H. ]
Dagens vandring kommer att ta oss upp till Gorak Shep som är den sista utposten med tehus innan Everest Base Camp. Här vilar vi upp oss och förbereder oss mentalt inför en tuff och spännande morgondag, den sista vandringen till Everest Base Camp.

DAG 13: LÖRDAG
[ EVEREST BASE CAMP, 5 380 M Ö.H. ]
Efter en stärkande frukost är det dags att ta sig an resans mål, Everest Base Camp. Att stå vid foten av Mt Everest och se upp mot Khumbuisfallet är en mäktig känsla. Även om man inte ser toppen från baslägret är det ett äventyr i sig att få uppleva stämningen och känslan från de expeditioner som ska upp till toppen av Mt Everest. Vi går därefter tillbaka till Gorak Shep för att vila inför morgondagens utmaning.

DAG 14: SÖNDAG
[ MORGONBESTIGNING AV KALA PATHAR, 5 545 M Ö.H. & TILLBAKA TILL LUKLA ]
En utmanande morgonbestigning av ”berget” Kala Pathar på 5 545 m ö.h. väntar oss. Vi får lön för mödan när vi ser soluppgångens första strålar och den bästa utsikten på hela vandringen. Vi fortsätter ca 2 timmar till Lobuche där vi med helikopter tar oss tillbaka till Lukla där vi övernattar. Om väder och vind tillåter kommer vi att ha en fantastisk utsikt över några av världens högsta berg och se vandringsleden vi vandrat på från ovan.

DAG 15: MÅNDAG
[ TILLBAKA TILL KATHMANDU ]
Vi säger farväl till Khumbudalen och dess magiska natur. Vi avslutar vår expedition genom att göra den spektakulära flygningen som startar i flygfältets nedförsbacke. Framme i Kathmandu checkar vi åter in på vårt hotell och njuter av en välförtjänt dusch.

DAG 16: TISDAG
[ KATHMANDU ]
Dagen är fri för återhämtning, ett dopp i hotellets pool eller shopping i någon av stadens affärer. I stadsdelen Thamel kan vi passa på att testa våra färdigheter i prutning. Varför inte passa på att köpa med fina souvenirer till vänner och familj där hemma. På kvällen firar vi med diplomutdelning och avslutningsmiddag på en av våra favoritrestauranger.

DAG 17: ONSDAG
[ HEJDÅ NEPAL ]
Efter en skön sovmorgon beger vi oss till flygplatsen för att flyga hemåt igen.

DAG 18: TORSDAG 21 APRIL, 2022
[ ANKOMST SVERIGE ]
Efter mellanlandning i Doha landar vi åter i Sverige på morgonen med ett stort och oförglömligt äventyr i bagaget.